ماسک, ماسک تنفسی

نبایدهای ماسک‌های تنفسی!

با وجود همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا استفاده از ماسک‌های تنفسی اجتناب ناپذیر است. در نتیجه بهتر است مصرف کنندگان با نحوه صحیح استفاده از ماسک‌های تنفسی به خوبی آشنا شوند. در ادامه سوال‌هایی رایج در رابطه با نحوه استفاده از ماسک تنفسی و نبایدهای ماسک‌های تنفسی توضیح داده می‌شود.

۱- آیا آویزان کردن ماسک تنفسی به آینه جلوی ماشین کار درستی است؟ 

آویزان کردن ماسک از آیینه جلوی ماشین

خیر. چرا که ماسک تنفسی خود می‌تواند به عنوان منبعی از بیماری‌ها و ویروس‌ها در نظر گرفته شود. در نتیجه باید با آن بسیار محتاطانه برخورد شود. فرض بر این است که از ماسک استفاده شده است. و اگر هرگونه ذره معلقی داشته باشد امکان پراکنده شدن در کابین ماشین را دارد. توصیه می‌شود ماسک تنفسی را پس از استفاده در یک کیسه نایلون یا یک کیسه کاغذی قرار دهید.

۲- آیا زمانی که از ماسک استفاده نمی‌کنید قرار دادن آن در زیر چانه درست است؟ 

قرار دادن ماسک زیر چانه

توصیه می‌شود که ماسک تنفسی را زمانی که استفاده نمی‌کنید در زیر چانه قرار ندهید به ۳ دلیل:

  • با این کار امکان کش آمدن ماسک وجود دارد. در نتیجه به هنگام قرار گرفتن مجدد روی صورت امکان دارد که به خوبی روی صورت قرار نگیرد.
  • برای مردان نیز این امکان وجود دارد که با قرار دادن ماسک در زیر چانه موی صورت به محافظ فیلتر ماسک آسیب برساند و اثرگذاری ماسک را کاهش دهد.
  • مهم ترین علت، احتمال آلوده بودن ماسک و انتقال آن به پوست و بدن به هنگام قرارگیری زیر چانه است.

۳- آیا پوشیدن ماسک جراحی روی ماسک‌های N95 در مراکز درمانی به طولانی‌تر شدن عمر ماسک‌های N95 و همچنین محافظت در برابر پاشش مایعات کمک می‌کند؟ 

استفاده از دو ماسک جراحی و n95 روی یکدیگر

استفاده از دو ماسک جراحی و n95 روی یکدیگر

طبق مطالعاتی که انجام شده است، پوشیدن ماسک جراحی روی ماسک‌های N95 اثری در افزایش طول عمر مصرف این ماسک‌ها ندارد. همچنین سازمان CDC  جهت افزایش مقاومت ماسک‌های N95 در برابر پاشش ذرات مایع پرفشار پیشنهاد می‌کند که افراد از محافظ‌های تلقی استفاده کنند. چرا که آزمون‌های راندمان به دام‌اندازی ذرات و تنفس‌پذیری ماسک‌ها در حالتی که پوششی روی آن قرار نداشته باشد انجام می‌شود. بنابراین پوشیدن ماسک‌های جراحی روی این ماسک‌ها ممکن است مورد تایید استاندارد‌های مرتبط نبوده و در کاهش عملکرد ماسک اثرگذار باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *